Парашут запасний З-5
Запасна парашутна систем З-5 призначена для порятунку парашутиста у випадку повного чи часткового відмовлення в роботі основного парашута в повітрі. Запасний парашут забезпечує безпечну швидкість зниження (приземлення) і становить собою несучу поверхню у формі каркасованої оболонки із силовими елементами, що з’єднують купол з проміжною підвісною системою.
Тактико-технічні характеристики парашута:
1. При загальній масі парашутиста з парашутами не більше 140кг парашут запасний З-5 забезпечує:
- надійну роботу на висоті до 1000м при введенні його в дію на швидкості горизонтального польоту до 350км/год по приладу, з затримкою розкриття ранця від 3с і більше, при цьому максимальне перевантаження, що виникає в момент наповнення купола, не перевищує 16g;
- відсутність складування купола парашута при спільній роботі з повністю наповненими куполами парашутів типу Т-4, С-4У, С-4, С-3-3, «Лесник», Д-1-5У, Д-5 серії 2 і Д-6 серії 4;
- мінімальну безпечну висоту розкриття парашута з літака, що горизонтально летить на швидкості не менше 120км/год, – 100м, при цьому час зниження на повністю наповненому куполі складає не менше 4с;
- вертикальну швидкість зниження, приведену до стандартної атмосфери, заміряну на ділянці 30-35м від поверхні землі, при масі парашутиста з парашутами 120кг – не більш 7,5м/с, при масі парашутиста з парашутами 140кг – не більш 8,5м/с;
- зусилля, необхідне для висмикування ланки ручного розкриття при розкритті ранця парашута – не більш 16кгс(156,8 Н).
2. Термін збереження без переукладання – не більш 3 місяців.
3. Кількість застосувань: при негайному введенні в дію при швидкості польоту літака менш 350км/год – 11 разів, на швидкості польоту літака від 350 до 400км/год – 1раз.
4. Габаритні розміри укладеного парашута, мм:
довжина – 405+-10;
ширина – 230+-10;
висота – 180+10.
4. Маса парашута – 5,2кг.
Тактико-технічні характеристики частин парашута
1. Купол парашута виготовлений з капронового полотна, має площу 50 кв.м і складається з чотирьох секторів. Кожен сектор виготовлений з п’яти капронових полотнищ, при цьому перше і п’яте полотнище кожного сектора виготовлені з капронової полотнини підвищеної повітропроникності. Сектори і капронові полотнища зшиті між собою швом у замок.
З зовнішньої сторони на купол нашита шнурова петля для зручності укладання, вісім кишень витяжного пристрою для витягування купола зі стропами з ранця і забезпечення його часткового наповнення,підсилювальнийкаркас зі стрічки ЛТКП-13-70. У центрі купола вирізаний полюсний отвір діаметром 700 мм, який перекритий вісьмома кишенями, що утворять витяжний пристрій. Полюсний отвір і нижня окрайка купола посилені капроновою стрічкою ЛТКП-15-185 у два додавання. Стрічки підсилювального каркасау нижньої окрайки купола утворюють 24 петлі для кріплення строп, над цими петлями (крім 12-ї та 24-ї) на нижню окрайку нашиті стягуючі стрічки, між стропами 24-й і 1-й поставлене тавро заводу-виробника.
До петель купола кріпляться 24 стропи з капронового шнура ШКП-150, їх довжина у вільному стані від нижньої окрайки купола до півкілець проміжної підвісної системи 6300мм. Для полегшення укладання купола 12-я стропа 2 виготовлена зі шнура червоного кольору (чи на неї нашита червона пізнавальна муфта). На всіх стропах на відстані 1,7 м від нижньої окрайки купола нанесені чорні мітки для позначення місця припинення укладання строп у соти ранця.
2. Проміжнапідвіснасистема — пристрій, призначений для з’єднання запасного парашута з підвісною системою основного парашута. Проміжна підвісна система виготовлена з капронової стрічки ЛТК-44-1600 і складається з двох вільних кінців з металевими втулками, перемички і чотирьох півкілець для кріплення строп. Кожен вільний кінець проміжної підвісної системи виготовлений з капронової стрічки в два додавання, до яких пришиті по два півкільця із шістьма стропами. На лівому вільному кінці нанесена марка заводу-виготовлювача, на правом нашита шлейка з позначенням типу парашута (3-5).
Для зручності укладання купола на зовнішній стороні вільних кінців мається відповідний напис ЛІВИЙ чи ПРАВИЙ, для приєднання проміжної підвісної системи до скоб підвісної системи умонтовані втулки. Вільні кінці з’єднані між собою перемичкою, що виготовлена з капронової стрічки Лткмкрп-27-1200 у два додавання і для твердості прострочена зигзагоподібним рядком.
3. Ранець призначений для укладання всіх частин запасної парашутної системи. Ранець виготовлений з капронового авізенту і має форму конверта й споряджений чотирма клапанами: верхнім, боковим лівим, боковим правим і нижнім. До верхнього клапана пришиті кишеня для ножа, два конуси для замикання ранця, додатковий клапан, що запобігає попаданню тканини купола під конуси при затягуванні ранця, і ручка для перенесення парашута.
З внутрішнього боку верхнього клапана пристрочені два кутових відвороти, які захищають купол від забруднення. Між верхнім клапаном і дном є два отвори для виходу кінців проміжної підввісної системи з ранця. Боковий лівий клапан має пряжку-люверс, кишеню витяжного кільця, гнучкий шланг, пластину для кріплення страхувального приладу, стрічку для протягання пряжок кисневого приладу та петлю для приєднання ранцевої гумки.
Боковий правий клапан має пряжку-люверс, петлю для приєднання ранцевої гумки та стрічку для приєднання пряжки кисневого приладу. В обидва бокові клапани вмонтовані платівки жорсткості.
Нижній клапан має дві петлі, до яких приєднані петлі-удавки, дві подвійні ранцеві гумки, два люверси, запобіжний клапан, який продовженням нижнього клапана, кнопку-турнікет кріплення запобіжного клапана та кишеньки для заправки клапанів при затягування ранця.
Шланг ланки ручного розкриття являє собою негерметичний гнучкий рукав довжиною 0,38 м, який призначений для напрямку руху троса ланки ручного розкриття і запобігання його відушкодження і випадкового зачеплення. Він виготовленийзісталевої стрічки (броні) обшитий капронової стрічкою сірого кольору. Кінці шланга заправлені в металеві ковпачки. Один кінець шланга пришитий у пряжки-люверса лівого бічного клапана, а іншої пропущений через кишеню для витяжного кільця й закріплений у верхньої підстави цього ж клапана.
Клапані ранця швидко розкриваються шістьма ранцевими гумками. Дно ранця подвійне з вмонтованою всередині нього рамою жорсткості та з двома скобами для кріплення ранця до підвісної системи основного парашута. На внутрішній частині дня розташовані шість пар незйомних гумових стільників для укладки в них строп.
4. Ланка ручного розкриття — пристрій для ручного розкриття ранця, що складається з витяжного парашутного кільця, тросаз обмежувачем і двома шпильками. Кільце трапецеподібної форми, виготовлено зі сталевого прутка. Виступаюча вигнута частина кільця пофарбована в червоний колір. У кільці просвердлено два направляючих отвори, черезякі проходить трос довжиною 615 мм. Трос закріплений у кільці за допомогою обмежувача. Шпильки довжиною 32 мм, що замикають конуси і люверси ранця, розташовані одна від іншої на відстані 90 мм.
5. Парашутна сумка служить для збереження й транспортування запасного парашута. Вона має прямокутну форму й виготовлена з капронового авізенту. До сумки пришита кришка, що застібається сімома кнопками-турнікетами, дві ручки для перенесення, кишеня з петлею для кріплення й розміщення бірки.
6. Паспорт призначений для запису інформації, що стосується прийому, руху, експлуатації та ремонту запасного парашута.
7. До допоміжних деталей належать контровочна нитка та білий папір для опечатування кінців нитки. Контровочною ниткою довжиною 0,4 м контрять першу шпильку, що замикає конус. Вона виготовлена з бавовняної пряжі № 30 чорного кольору. У білий папір розміром 60х30 мм поміщають кінці ниток, після перегину її склеюють так, щоб вийшов квадрат 30Х30 мм.
Первинна конструкція парашутів З-5 не передбачає використання страхувальних приладів. За необхідності встановлення страхувального півавтомата ППК-У треба провести деякі доробки, а саме: на зовнішньому боці дна ранця на стику нижнього й бокового клапанів нашивають стандартний вузол кріплення ППК-У, а на правому боковому клапані – стрічку-зав’язку. На віддаленні 110мм від центра пряжки-люверса нашивають платівку з байонетним отвором для приєднання шланга ППК-У і стрічку-зав’язку для його закріплення. На правому клапані до скоби прикріплюється шнур, що чекує, виготовлений зі шнура ШХБ-125 червоного кольору в два додавання і прострочений для жорсткості зигзагоподібною стрічкою. ППК-У закріплюють на парашуті після його повного укладання. Висоту розкриття приладу встановлюють на 350м з урахуванням барометричного тиску в місці проведення стрибків і похибок приладу. Різниця в висоті спрацьовування приладів, встановлених на основному та запасному парашутах, не повинна бути меншою 300м.
Прилад, встановлений на запасному парашуті за допомогою вузла кріплення й байонетного штифта, зводиться. Під трос витяжного кільця в місці приєднання другої шпильки пропускають шнурову петлю, на яку вдягається петля приладу зі вставленим шнуром, що чекує. Прилад запасного парашута вмикають висмикуванням фала з гнучною шпильною по досягненні літаком висоти 600м. Після увімкнення приладу необхідно зберігати обережність і уникати його ударів при відокремленні від літака. Необережне поводження з приладом може призвести до його передчасного спрацьовування та створити аварійну обстановку в момент стрибка.