Парашут Д-5 серії 2
Парашутна система Д-5 була розроблена в Радянському Союзі в 1969 році групою інженерів під керівництвом Клавдії Балакірєвої і призначалась для десантування особового складу в тил ворога. Система випускалась у двох модифікаціях: спочатку Д-5, згодом – Д-5 серії 2 (з доопрацьованою стабілізуючою системою та покращеною конструкцією ранця). Остання послужила прототипом для великої кількості модифікацій парашута Д-5, які, попри різні купола, мають загальну конструктивну схему парашутної системи, вперше запропоновану саме для Д-5 серії 2 – наприклад, Д-6, ПСН-71, ПВ-3, ПТЛ-72, Т-4С, «Лесник», Д-10.
Завдяки принципово новим конструктивним рішенням розробникам системи вдалось позбутись витяжної мотузки та кульового витяжного парашута з пружинним механізмом, притаманних попереднім моделям десантних парашутів. Натомість м’який стабілізуючий парашут було запропоновано розміщувати в спеціальній камері, куди він укладається без усілякого чохла. Камера карабіном закріпляється в літаку за трос ПРП (трос примусового розкриття парашутів) або за спеціальну ланку-подовжував і залишається в літаку після стрибка.
При відокремлення парашутиста від літака з камери, що закріплена за допомогою карабіна або безпосередньо за трос ПРП, або за сергу перехідної ланки (подовжувача), витягується й вводиться в дію стабілізуючий парашут. Стабілізуючий парашут, потрапивши в потік, наповнюється й з’єднувальна ланка витягує гнучку шпильку зі страхувального приладу, яка з’єднана з ланкою за допомогою фала завдовжки 0,36м.
Після наповнення купола стабілізуючого парашута відбувається стабілізоване зниження парашутиста. При цьому ранець основного парашута залишається закритим. Припинення стабілізованого зниження, звільнення клапанів ранця й введення в дію основного купола здійснюється після розкриття двоконусного замка ручним способом (за допомогою витяжного кільця) або страхувальним приладом, в результаті чого стабілізуючий парашут витягує камеру з укладеним у ній основним куполом з ранця.
По мірі зниження парашутиста камера основного купола віддаляється від нього і з її сот рівномірно виходять стропи. При повному натягування строп відбувається розчековка зйомних гумових сот камери і з неї починає виходити нижня вільна частина купола довжиною 0,2м, яка не затиснута еластичним кільцем.
По мірі віддалення стабілізуючого парашута з камерою основного купола від парашутиста з камери рівномірно виходить решта купола до повного натягування всієї системи. Наповнення основного купола починається після виходу його з камери приблизно наполовину й завершується після повного стягування камери з основного купола.
Тактико-технічні характеристики парашута
1. При загальній масі парашутиста разом з парашутами не більше 120 кг парашут Д-5 серії 2 забезпечує:
- не менше 80 застосувань на швидкості польоту до 400км/г по приладу й на висотах до 8000м при негайному введенні стабілізуючого парашута в дію та наступному зниження на ньому впродовж 3с і більше;
- стійкість при зниженні;
- можливість припинення зниження на стабілізуючому парашуті в будь-який момент шляхом розкриття двоконусного замка витяжним кільцем;
- мінімальну безпечну висоту застосування з літака, що горизонтально летить на щвидості 160км/год, по приладу із стабілізацією 3с – 200м, при цьому час зниження на повністю наповненому куполі основного парашута – не менше 10с;
- середню вертикальну швидкість зниження, приведену до стандартної атмосфери, при загальній масі парашутиста з парашутами 120кг, на ділянці 30-35м від поверхні землі – не більше 5м/с;
- швидку втрату висоти при сковзанні без явищ складання купола;
- застосування двох страхувальних приладів (основного й додаткового) з довжиною шланга 240мм;
- застосування запасних парашутів З-5 або З-6П;
- зусилля, необхідне для розкриття двоконусного замка витяжним кільцем або приладом – не більше 16 кгс.
2. Габаритні розміри складеного парашута, мм: – довжина без стабілізуючого купола в камері, смонтованого на ранці – 595+-10; – ширина без парашутного приладу – 335+-10; – висота – 220+-10.
3. Маса парашута без переносної сумки та приладів не більше 13,8кг
Тактико-технічні дані характеристики парашута
1. Камера стабілізуючого парашута призначена для укладки в ній стабілізуючого купола, строп і верхньої частини стабілізатора. Камера має циліндричну форму та виготовлена з капронового авізенту (арт. 56039). Довжина камери 300мм, ширина в складеному вигляді – 190мм. На верхній частині камери є карабін, який кріпиться до камери капроновою стрічкою ЛТКкрП-26-600 міцністю 600 кгс. У нижній частині камери нашиті діаметрально протилежно чотири кільця НП-25-8 для контровки камери з кільцями стабілізатора. У підігнуту верхню основу камери вкладений капроновий шнур-зав’язка ШКП-150 міцністю 150кгс для затяжки верхньої основи камери. У вушко карабіна пропущена й прострочена зигзагоподібно прострочена капронова стрічка ЛТКкрП-26-600 міцністю 600 кгс для зачековки гумової соти, змонтованої на ранці. Маса камери – 0,155кг.
2. Стабілізуючий парашут забезпечує стабілізоване зниження парашутиста, введення в дію страхувального приладу та основного купола. Стабілізуючий парашут складається з купола, строп і стабілізатора. Стабілізуючий купол виготовлений з капронового полотна (арт. 56004П або 56008П) і складається з основи та боковини. Купол має форму зрізаного конуса з площею більшої основи 1,5 кв.м. Для забезпечення наповнюваності купола в його полюсній частині нашитий витяжний пристрій, що складається з восьми кишень, матеріалом для яких є фарбоване каландроване полотно (арт. 56005крПК или 56005крП). На зовнішній бік основи купола настрочені в радіальному напрямку підсилювальні стрічки ЛТКП-15-185 міцністю 185 кгс і кругові стрічки ЛТКП-13-70 міцністю 70 кгс.
На куполі є 16 строп з капронового шнура ШКП-150 міцністю 150 кгс. Довжина строп № 1,4, 5, 8, 9, 12, 13 і 16 у вільному стані від нижньої окрайки купола до петель стабілізатора – 520 мм, а строп № 2, 3, 6, 7, 10, 11, 14 і 15 – 500 мм. Різна довжина строп обумовлена їх рознесенням від окрайки купола на чотири перта стабілізатора. Стабілізатор виготовлений з капронового полотна й складається з чотирьох трикутних «пір’їв», зшитих по центру. По бічних сторонах кожного пера стабілізатора нашиті капронові стрічки. У верхній частині стрічки утворюють петлю для кріплення строп. У нижній – зведені в коуш, за допомогою якого стабілізатор кріпиться до з’єднувальної ланки. На кожну бокову сторону пера нашито по одному металевому кільцю для контровки з кільцями, які нашиті на камеру стабілізуючого парашута.
Маса стабілізуючого парашута – 0,57кг.
3. З’єднувальна ланка виготовлена з капронової стрічки ЛТКМкрП-27-1200 міцністю 1200 кгс в два додавання й призначена для з’єднання стабілізуючого купола з ранцем на етапі стабілізованого зниження й з основним куполом – на всіх етапах роботи. У верхній частині з’єднувальна ланка утворює петлю розміром 130мм для приєднання коуша стабілізатора. На відстані 410мм від верхньої петлі пришита петля з капронової стрічки ЛТКкрП-26-600 міцністю 600кгс для приєднання фала гнучкої шпильки страхувального приладу.
Нижня частина з’єднувальної ланки розгалужується, утворюючи силові стрічки, в кінці яких вшиті пряжки двоконусного замка. На силові стрічки з двох сторін нашиті перемички з капронової стрічки ЛТК-44-1600 міцністю1600 кгс. Між перемичками вшита капронова стрічка міцністю 1200кгс, яка утворює петлю для приєднання до вуздечки камери й основного купола. Трикутник, який утворюється зі стрічок з’єднувальної ланки, з обох боків закритий косинками, виготовленими з капронового авізенту сірого кольору (арт. 56039). Під одну з косинок з’єднувальної ланки з використанням капронової стрічки міцністю 600кгс нашите спрямовуюче кільце фала гнучкої шпильки страхувального приладу.
На силових стрічках білях пряжок є стрілки для контролю правильності монтажу силових стрічок на двоконусний замок. Довжина з’єднувальної ланки – 1030мм.
Маса з’єднувальної ланки – 0,275кг.
4. Камера основного купола виготовлена з капронового полотна сірого кольору (арт. 56023крП), призначена для укладання основного купола та строп і має форму циліндра заввишки 635мм і завширшки (у складеному вигляді) – 45мм. Продовженням нижньої основи є спеціальний рукав, у підгибку якого вставлено еластичне кільце для забезпечення впорядкованого вихода основного купола з камери.
Поверхня камери посилена двома капроновими стрічками міцністю 600кгс, які утворюють вуздечку. Для зручності укладання купола на край камери нашита косинка з капронового полотна сірого кольору. У підгибку верхньої основи для затягування камери вкладено капроновий шнур міцністю 150кгс. У нижній частині камери прикріплено дві пари зйомних гумових сот. На зворотному боці, на відставі 185мм від нижньої основи камери, пришитий фартух, який має чотири вікна, утворені люверсами, для пропускання зйомних гумових сот.
На камері нашиті один середній газир, група правих і група лівих газирів для укладання строп, дві стрічки розподілювача сот з сотами з ранцевого шнура для утримування строп у газирях. Для зручності укладання строп на газирях нашиті капронові стрічки міцністю 150кгс.
Маса камери – 0,44кг.
5. Основний купол виготовлений з капронового полотна (арт. 56009П), має форму 28-кутника й призначений для безпечного зниження й приземлення парашутиста. Площа купола складає 83 кв.м. Для збільшення міцності нижня окрайка купола прошита капроновими стрічками міцністю 200кгс, а його центральна частина – стрічками міцністю 70кгс. На куполі кріпляться 28 строп з капронового шнура міцністю 150кгс завдовжки 9000мм кожна. Інші кінці строп кріпляться до півкілець, що знаходяться на вільних кінцях підвісної системи. Для полегшення укладання на 14-ту стропу нашита оранжева муфта.
По центру купола основного парашута для з’єднання його з камерою основного парашута й з’єднувальною ланкою стабілізуючого парашута пришита вуздечка з капронової стрічки. Над петлями для кріплення строп нашиті 28 стрічок, які стягують окрайку купола для прискорення його наповнення та для зменшення ймовірності перехльостування купола стропами.
Між 1-ю та 28-ю стропами міститься тавро завода-виробника.
Маса купола – 8,136кг.
6. Підвісна система виготовлена з капронової стрічки ЛТК-44-1600 міцністю 1600 кгс, призначена для зручного розташування парашутиста й є з’єднувальною ланкою між парашутистом і куполом. Підвісна система складається з головної лямки з наспинно-плечовими обхватами, двох пар вільних кінців і ножних обхватів.
На вільних кінцях підвісної системи закріплені пряжки. Зі зворотної сторони головної лямки за допомогою капронової стрічки ЛТКкрП-43-800 міцністю 800 кгс пришиті пряжки для кріплення ременів вантажного контейнера. У нижній частині головна лямка роздвоєна, стрічки зшиті встик, а на них нашита ватна накладка для зручного сидіння в підвісній системі. У середині нижньої частини головної лямки із зовнішнього боку пришита петля з капронової стрічки міцністю 800кгс для кріплення ланки вантажного контейнера.
По обох боках від петлі на відстані 150-165мм з використанням капронової стрічки міцністю 600кгс пришиті пряжки-півкільця для підтягування нижніх кутів ранця до головної лямки.
Плечові обхвати, що утворили грудну перемичку, далі проходять через вікна головної лямки й за допомогою прямокутних пряжок, вшитих у кінці плечових обхватів, утворюють поперековий обхват. Нижні кінці наспинно-плечових обхватів, які пропущені між стрічками головної лямки та огинають їх у кількох місцях, утворюю ножні обхвати.
Маса підвісної системи – 2кг.
7. Ранець виготовлений з капронового авізенту й складається з дна, правого та лівого клапанів. Дно ранця подвійне, у нього вставлена рама жорсткості. Ранець призначений для розміщення в ньому купола зі стропами, укладеними в камеру, частини вільних кінців підвісної системи й стахувального приладу. На ранці є двоконусний замок і гнучкий шланг, обтягнутий бавовно-паперовою стрічкою ЛХХ-40-130 міцністю 130кг. Маса ранця – 2кг.
8. Витяжне кільце з тросом призначено для розкриття двоконусного замка. Воно виготовлене зі сталевого прутка і складається з корпуса, обмежувача, троса й дротової петлі. Маса кільця – 0,1кг, довжина троса – 600мм.
9. Страхувальний прилад (основний): АД-ЗУ-240, ППК-У-240Б або КАП-ЗП-240Б. Довжина шланга приладу – 240мм, довжина троса – 397мм, довжина петлі – 19мм, довжина фала гнучкої шпильки – 360мм. Маса страхувального приладу – 0,95кг. При установці на парашут тільки одного приладу він може комплектуватись петлею довжиною 42мм. Серга в цьому випадку не застосовується.
Стахувальний прилад (додатковий): АД-ЗУ-240, ППК-У-240Б або КАП-ЗП-240Б. Довжина шланга приладу – 240мм, довжина троса – 397мм, довжина петлі – 19мм, довжина фала гнучкої шпильки – 360мм. Маса страхувального приладу – 0,95кг.
10. Серга, що призначена для з’єднання основного й додаткового страхувальних приладів, виготовлена зі сталі. Товщина серги – 2,5мм. Серга має два отвори: один призначений для конуса затвора замка, другий – для петель основного й додаткового приладів.
11. Переносна сумка прямокутної форми, виготовлена з вантажного авізенту. Габарити сумки – 260х740х600 мм. Маса сумки – 0,725 кг.
13. Паспорт призначений для запису даних про прийом, передачу, експлуатацію та ремонт парашута.
Хороша робота і класний переклад!