Парашут Д-1-5У
Керований парашут Д-1-5У призначений для виконання тренувальних стрибків парашутистів початкового рівня підготовки й має три способи введення в дію: шляхом примусового розкриття ранця та стягування чохла з купола витяжною мотузкою, шляхом примусового розкриття ранця витяжною мотузкою та шляхом ручного розкриття.
Принцип дії
Купол парашута має три повздовжніх отвори в задній по відношенні до парашутиста частині, що забезпечує пересування парашута в горизонтальній площині вперед зі швидкістю біля 2,5 м/с та можливість здійснювати розвороти навколо вертикальної осі вправо або вліво шляхом натягування відповідних строп управління. Рух вперед та розвороти відбуваються за рахунок реактивного моменту цівок повітря, що виходять з отворів.
При відокремленні парашутиста від повітряного судна парашут вводиться в дію шляхом примусового розкриття ранця витяжною мотузкою, закріпленою за допомогою карабіна за трос ПРП (трос примусового розкриття парашута), натягнутий всередині літака, або ручним способом – шляхом висмикування витяжного кільця.
При стрибках з примусовим розкриттям ранця і стягуванням чохла з купола витяжною мотузкою, остання, закріплена за допомогою карабіна всередині літака, після відокремлення парашутиста під дією його маси витягує трос з трьома шпильками з конусів ранця і шнурової петлі та звільняє клапани ранця, які під дією ранцевих гумок відкидаються в боки. Після цього витяжна мотузка витягується на всю довжину й утримує приєднаний до кінцевої петлі чохол купола, внаслідок чого відбувається витягування чохла з куполом з ранця, строп із сот чохла, обрив обривної стропи та стягування чохла з купола. Купол наповнюється, а витяжна мотузка, витяжний трос з чохлом і чохол купола залишаються в літаку. Час, що спливає з моменту відокремлення від літака до повного наповнення купола парашута, складає біля 3c.
У випадку примусового розкриття ранця і стягуванням чохла з купола кульовим витяжним безстропним парашутом, витяжна мотузка кріпиться тільки до витяжного троса. Натомість до чохла купола кріпиться кульовий витяжний безстропний парашут, який стреньгою приєднується до полюса парашута. Після відокремлення парашутиста під дією його маси витяжна мотузка натягується, шпильки витяжного троса виходять з конусних замків, ранець розчековується, виходиться кульовий безстропний парашут та витягує за собою купол у чохлі, виходять стропи з сот на ранці, з сот на чохлі, кульовий парашут стягує чохол з купола на довжину стреньги. Потік повітря потрапляє на кишеньки по краю купола. Відбувається наповнення купола з одночасним стягуванням чохла. Стреньга становить собою капроновий шнур у 2 складання міцністю 550 кгс, довжина стреньги – 1010мм.
При ручному способі введення парашута в дію розчековка ранця відбувається вручну парашутистом за допомогою витяжного кільця через завданий проміжок часу або на певній висоті, а також за допомогою страхувального приладу, якщо з якихось причин парашутист не зробив це самостійно. При цьому три шпильки троса витяжного кільця виходять з конусів і шнурового кільця та звільняють клапани ранця, які під дією ранцевих гумок відкидаються в боки. Кульовий витяжний безстропний парашут під дією пружинного механізму розкривається та витягує чохол з укладеними в нього основним куполом з-під кишень на дні ранця. Пучки строп у вільних кінців підвісної системи виходять з гумових сот на дні ранця та розчековують кишені. Вільні кінці піднімаються з дня ранця й натягуються, стропи виходять з сот чохла, чохол сходить з купола й останній наповнюється.
Тактико-технічні характеристики парашута
1. При сумарній масі парашута та парашутиста 120 кг конструкція парашута забезпечує:
- надійну роботу на висоті до 1000 м як при негайному введенні його в дію на швидкості горизонтального польоту до 250 км/год, так і з будь-якою затримкою розкриття ранця, при цьому максимальне перенавантаження, що виникає в момент наповнення купола, не перевищує 10g;
- мінімальну висоту стрибка з повітряного судна, що горизонтально пересувається, на швидкості польоту 180 км/год при негайному введенні парашута в дію – 150 м;
- середню вертикальну швидкість зниження в атмосфері, що приведена до стандартної, заміряної на ділянці 0-35 м від землі, – 5,1 м/с;
- стійкість при зниженні;
- управління парашутом за допомогою двох строп управління;
- розворот купола й горизонтальне пересування парашутиста в процесі зниження, при цьому розворот купола на 360О у будь-який бік за час – не більше, ніж за 18с при натягнутій одній стропі управління, і горизонтальне пересування парашута вперед з середньою швидкістю 2,47 м/с;
- застосування напівавтоматичного пристрою розкриття парашута ППК-У-575А або КАП-3П-575;
- зусилля, необхідне для витягування витяжного кільця чи витяжного тросу як при примусовому розкриттю ранця, так і при ручному, – не більше 16кгс;
- технічний ресурс – 200 застосувань (уточнюється в процесі експлуатації) при умові завчасного ремонту і заміни чохла купола.
2. Габарити складеного парашуту, мм:
довжина 570+/-20;
ширина 377+/-20;
висота 262+/-20.
3. Маса парашута разом з півавтоматичним страхувальним приладо (без переносної сумки) – не більше 17,5 кг .
Тактико-технічні характеристики частин парашута
Витяжна мотузка становить собою капронову стрічку ЛТКМкрП-27-1200 міцністю 1200 кгс довжиною 3000 мм та шириною 27мм з двома петлями, друга петля на відстані 1400 мм від першої. Для запобігання опіків витяжної мотузки на неї вдягнутий чохол з бавовняно-паперової стрічки ЛХБМкр-35-260 у вигляді порожнього шлангу. Такі ж чохли надіті на всі петлі мотузки та біля карабіна.
Купол круглої форми виготовлений із перкалі П (арт. 7019), складається із чотирьох секторів, кожний з яких пошитий з п’яти полотнищ, загальною площею 82,5кв.м. Діаметр полюсного отвору складає 430 мм. Для надання міцності по поверхні купола нашитий посилювальний каркас зі стрічок, що утворюють по периметру 28 петель для кріплення строп. Купол має 28 строп довжиною 8870 мм із бавовняно-паперового шнура ШХБП-125 міцністю 125 кгс. На полотнищах купола між стропами № 27 і 28, 28 і 1, 1 і 2 влаштовані повздовжні трикутні отвори. Для управління куполом до строп № 26, 27, 28 і 3, 2 , 1 монтуються капронові стропи управління міцністю на розрив 150 кгс.
Чохол купола виготовлений або із перкалі Б оранжевого кольору (арт.7015кр) – застосовується при укладці парашута з примусовим розкриття ранця та стягування чохла з купола витяжною мотузкою, або з капрону оранжевого кольору. Чохол має форму рукава довжиною 5280 мм, одну пару подвійних зйомних стільників, 11 пар резинових незйомних стільників, фартух з двома вікнами (люверсами) для пропускання подвійних гумових стільників. Чохол прошитий вздовж посилювальними стрічками
Кульовий витяжний безстропний парашут призначений для стягування чохла з купола й складається з основи парашута та пружинного механізму. Напівсферична верхня частина виконана з капронового сітчастого полотна, а напівсферична нижня – з капронової сітки, нижня конічна частина виконана з капронового полотна (арт. 56005крП).
Площа парашута 0,22 кв.м.
Підвісна система виготовлена з капронової стрічки міцністю 1600кгс (ЛТК-44-1600) та складається з кругової лямки, грудної перемички, ножних обхватів, скоб з фіксаторами, кишені для кільця, наспинно-плечових обхватів, вільних кінців довжиною 560мм. До чотирьох вільних кінців підвісної системи пришиті металеві півкільця для кріплення строп купола (по 7 до кожного вільного кінця). Перші партії парашутів Д-1-5У виготовлялись з замками ВВК (від’єднання вільних кінців), у наступному підвісні системи стали виготовлятись без замків.
Ранець парашута призначений для укладки в нього купола в чохлі, строп, частини вільних кінців підвісної системи та витяжного кульового парашута. Ранець виготовлений з авізенту А (арт. 6700) і складається з дна й чотирьох клапанів конвертоподібної форми. Середній конус замінений на шовковий шнур ШШ-80 для зручності укладання. Довжина одинарної ранцевої гумки з кулонами (їх на ранці 7 штук) дорівнює 370 мм, а подвійної – 385 мм
Гнучкі шланги виготовлені з металевого рукава та обтягнуті бавовняно-паперовою стрічкою ЛХБ-40-130. Кінці шлангів з стрічкою заправлені в ковпачки. Довжина гнучких шлангів – 515 мм. Гнучкий шланг ручного розкриття пришитий одним кінцем до верхнього клапана ранця, іншим – до підвісної системи над кишенею витяжного кільця. Гнучкий шланг ручного розкриття пришивається тільки одним кінцем до верхнього клапана ранця. Другий його кінець в укладеному стані парашута для стрибка з примусовим стягуванням чохла заправляється під клапан ранця, в при ручному розкритті – під зав’язку на правому боковому клапані.
Витяжне кільце складається із корпусу, троса, трьох шпильок та обмежувача. Корпус трапецієподібної форми зі стального дроту діаметром 7 мм червоного кольору. Шпильки троса розташовані одна від одної на відстані 150 мм. Перша шпилька, рахуючи від кільця, має довжину 38 мм, інші – по 32 мм. Довжина троса від кінця останньої шпильки до обмежувача включно рівна 1070 мм.
Витяжне кільце з тросовою петлею призначене для розкриття парашута у випадку обриву чи не зачеплення витяжної мотузки і складається з кільця, троса, петлі та обмежувача. Довжина троса від петлі до обмежувача включно дорівнює 785 мм.
Витяжний трос має на одному кінці три шпильки, на другому – петлю. Петля троса оплетена бавовняно-паперовим шнуром ШХБ-40. Шпильки розташовані на відстані 150 мм. Довжина першої шпильки 38 мм, інших – по 32 мм. Довжина витяжного тросу від петлі до останньої шпильки включно – 1015 мм.
Запобіжний чохол витяжного троса виготовлений з плащового полотна (арт. 3101кр) і має форму рукава довжиною 990мм. На одному кінці розташована петля, котра приєднується петлею-удавкою до петлі витяжного тросу.
Страхувальний прилад ППК-У-575А чи КАП-3П-575 має шланг довжиною 575 мм. Довжина петлі – 19 мм, довжина тросу – 732 мм. Фал гнучкої шпильки в комплект приладу не входить, але входить у комплект парашута
Обривна стропа виготовлена з бавовняно-паперового шнура ШХБ-60, перегнутого двічі та простроченого зигзагоподібною стрічкою. При цьому з одної сторони обривної стропи утворюється петля, з іншої знаходиться два кінця шнура довжиною 505 і 605 мм. Петля приєднується до вуздечки купола , а кінці стропи – до петлі витяжної мотузки. Приєднання кінців обривної стропи виконується так, щоби при натягнутому стані одного кінця обривної стропи інший мав слабину, що дорівнює четвертині натягнутого кінця стропи
Фал гнучкої шпильки виготовлений із капронового шнура ШКП-200 міцністю 200 кгс в два складання і закінчується петлями, одна із яких (петля-удавка) монтується до гнучкої шпильки приладу, інша – до кінцевої петлі витяжної мотузки. Довжина фала гнучкої шпильки – 130 мм.
Переносна сумкапрямокутної форми виготовлена з авізенту А (арт. 6700) та має дві ручки для переноски. Габарити сумки – 600х260хх740 мм
Паспорт призначений для запису даних при прийомі, передачі, експлуатації та ремонті парашуту. Паспорт є невід’ємною частиною парашута.
Порядок огляду парашута перед польотом
Перед польотом парашутист під контролем інструктора здійснює огляд укладеного парашута.
У парашута, укладеного для стрибка з примусовим розкриттям ранця й стягуванням чохла з купола витяжною мотузкою, треба перевірити:
- справність конусів, шнурового кільця, шпильок витяжного троса, а також вільне пересування шпильок у конусах ранця;
- правильність з’єднання витяжної мотузки з вуздечкою чохла купола та з петлею витяжного троса;
- правильність приєднання обривної стропи до вуздечки купола й петлі витяжної мотузки;
- справність гнучких шлангів;
- справність витяжної мотузки та контровку її до кільця на ранці;
- акуратність заправки кутових відворотів ранця;
- справність підвісної системи та правильну підгонку її за ростом і під обмундирування;
- приєднання петлі троса витяжного кільця до шпильки витяжного троса
У парашута, укладеного для стрибка з примусовим розкриттям ранця, треба перевірити:
- справність конусів, шнурового кільця, люверсів і шпильок витяжного троса, петлі троса витяжного кільця, а також вільне пересування шпильок у конусах ранця;
- співпадіння отворів люверса витяжного кульового безстропного парашута з отвором люверса правого бокового клапана ранця, при цьому конус кульового витяжного парашута має проглядатись через отвір;
- відсутність допоміжної шпильки або шпильки-чеки в конусі кульового витяжного безстропного парашута, для перевірки чого треба витягнути нижню частину правого бокового клапана ранця й переконатись у тому, що шпилька-чека знаходиться в газирі, після чого заправити правий боковий клапан ранця;
- з’єднання витяжного троса з витяжною мотузкою;
- справність гнучких шлангів;
- справність витяжної мотузки та контровку її до кільця на ранці;
- акуратність заправки кутових відворотів ранця;
- справність підвісної системи та правильну підгонку її за ростом і під обмундирування;
- приєднання петлі троса витяжного кільця до шпильки витяжного троса
У парашута, укладеного для стрибка з ручним розкриттям ранця, треба перевірити:
- справність конусів, шнурового кільця, люверсів і шпильок троса, витяжного кільця, а також вільне пересування шпильок у конусах ранця;
- співпадіння отворів люверса витяжного кульового безстропного парашута з отвором люверса правого бокового клапана ранця, при цьому конус кульового витяжного парашута має проглядатись через отвір;
- відсутність допоміжної шпильки або шпильки-чеки в конусі кульового витяжного безстропного парашута, для перевірки чого треба витягнути нижню частину правого бокового клапана ранця й переконатись у тому, що шпилька-чека знаходиться в газирі, після чого заправити правий боковий клапан ранця;
- з’єднання витяжного троса з витяжною мотузкою;
- справність гнучких шлангів;
- справність витяжної мотузки та контровку її до кільця на ранці;
- акуратність заправки кутових відворотів ранця;
- справність підвісної системи та правильну підгонку її за ростом і під обмундирування;
- приєднання петлі троса витяжного кільця до шпильки витяжного троса;
- правильність монтажу півавтоматичного приладу, приєднання петлі приладу до першої шпильки троса витяжного кільця та установку часу й висоти на шкалах приладу, контровку гнучкої шпильки, приєднання фала гнучкої шпильки до витяжної мотузки.
У запасного парашута треба перевірити:
- справність конусів, люверсів, шпильок троса витяжного кільця, а також вільне пересування їх у конусах;
- правильність приєднання його до підвісної системи основного парашута;
- правильність монтажу страхувального приладу та установку висоти на його шкалі, приєднання петлі приладу до шнурової петлі за допомогою шнура, що чекує, вільне пересування шнура, що чекує, в отворі шнурової петлі;
- справність пряжок-півкілець або виступів рами жорсткості ранця запасного парашута для кріплення його до ранця основного парашута;
- заправку вільних кінців стрічки кріплення запасного парашута під головну лямку підвісної системи;
- акуратність заправки кутових одворотів ранця.